tkadmin 2018-03-06 14:40:00

Innføringskurs i klatring for nybegynnere

BKK holder regelmessig innendørs innføringskurs i Bergenshallen, normalt sett hver helg i perioden 15. januar - 15. juni og 15. august - 15. desember. Kurset går over en helg og følger Norges Klatreforbund sin mal for innføringskurs.

Innføringskurset går lørdagen kl. 9-14 og søndagen kl. 10-15. Inngangen vår er på sørsiden / den ene kortsiden av Bergenshallen, den som peker vekk fra sentrum. Deltakere ringer bare på der det står «Bergen Klatreklubb» så lukker instruktøren opp døren. Ta med vanlig treningstøy, matpakke og drikke. Alt klatreutstyr får deltakerene låne i hallen.

Dette innføringskurset gjør deg i stand til å klatre sikkert på innendørsvegger, og med litt erfaring vil du også kunne klatre sikkert på tilrettelagte ruter ute. Dette er et kurs for nybegynnere og du trenger ikke å ha klatret tidligere. Mot slutten av kurset gjennomgår instruktørene en test med deltakerene, og dersom du består denne vil du ha muligheten til å bestille Brattkort.

Alle våre instruktører er godkjent etter NKF (Norges Klatreforbund) sin instruktørutdanning, og kan utsende Brattkort. Dersom du ønsker muligheten til å få utsendt Brattkort etter endt kurs er det bare å ta kontakt med instruktøren og gi beskjed om dette. Merk at Brattkortet er ikke inkludert i kursavgiften og må betales på www.brattkompetanse.no (koster 200,-) etter fullført og bestått kurs.

Dette kurset fokuserer på sikkerhetsrutiner i klatreveggen. Du lærer hvordan du tar på deg en sittesele, hvordan du binder deg inn i klatretauet, korrekt bruk av dynamiske taubremser, hvordan du leder ruter og mye mer. De som har lyst, får også prøve å lede selv. Du får låne alt du trenger av utstyr inkludert i kursavgiften. Det eneste du må ha med, er en matpakke og vanlige treningsklær (gjerne en langbukse). Vinterstid kan det være lurt å ha med ekstra godt med klær siden det kan være ganske kjølig i klatrehallen.

Disse kursene går over en lørdag og søndag. Kurset betales med bankkort på nett før kurset.  Påmeldingen er bindende, og avmelding må skje senest en uke før kursstart. Deltakere må ha fylt 14 år innen siste kursdag.

Merk at det er meget sjeldent at deltakere under 16 år får utdelt klatrekort etter kun dette to-dagerskurset.

Merk at kurset foregår utelukkende på norsk. Vi holder dessverre ikke kurs på engelsk.

På kurset vil du også få et gunstig tilbud som inkluderer medlemskap i Bergen Klatreklubb og klatreføreren for Bergen. Det er ikke nødvendig å kjøpe medlemsskap i klubben for å ta kurset.